Sunday, November 19, 2006

سلام انسان! د
(نامه های یک کارگر افغان)


معرفی: با صاحب واقعی این وبلاگ در اینترنت آشنا شدم. عزیزی ما را آشنا کرد که بعدا لازم شد در باره اش میگم. دوستی ما عمیق شد. دوستم یک کارگر افغان است که برای من از وضع خودش درد و دل میکرد. بهش گفتم خوب این حرفها را در یک وبلاگ بگذار. گفت نمی تونیم. گفتم کمک میکنم.... خلاصه راه افتاد. قرار شده که او بنویسه و من با مختصر اصلاح املایی روی وب بگذارم.

با عرض سلام خدمت تمام انسانهای بشر دوست
همان طوریکه به همه معلوم هست، راجع به تصمیم گیری جمهوری اسلامی در قبال مهاجرین افغان که در ایران زندگی میکنند، و گفته است که باید اینها اخراج شوند و به کشوریشان بر گردن، از روز یکشنبه رسمآ آغاز شده است.
سوال اینجاست، این سردمداران جمهوری اسلامی ایران که این طرح را دادن آیا فکر کردن که چه کار میکند؟
آیا این مردم اگر به کشورشان بر گردن در اونجا چی زماند وجود دارد که ما بتوانیم زندگی کنیم؟ آیا زماندی وجود دارد؟ که ما در اونجا امنیتی جانی داشته باشیم؟ آیا دولت جمهوری اسلامی فکر کرده که ما در اینجا اگر ماندیم فقط به خاطر زنده ماندن ماندیم، نه به خاطر زندکی کردن؟
شرایط ایران طوری هست که هر مهاجر در ایران به سخت ترین شرایط زندگی میکند. که فقط اسمش زندگی کردن هست .
ما از تمام مردم ایران تقاضا داریم اگر شده برای چند لحظه خود شان را به جای مهاجرین قرار بدن. آیا امکان دارد که در یک همچون شرایطی زندگی کنند؟ و اگرشرایط مساعد زندگی در کشورتان وجود داشته باشد، آیا خودتان حاضر هستین که در کشوری دیگری زندگی کنید؟
در کشوری که هیچگونه حقوقی انسانی برایتان قایل نباشد؟
و بگوید افغانی بودن خودش جرم هست. یا به هر اسم دیگری فرقی نمیکند. منظورم از کشور هست. نه اسم انسان. و اونهم به لهن تحقیر آمیز و همیشه توهین شوید؟ مهاجری که همیشه خودش کار میکند و هیج وقت توقع کمک از دولت نکرده و همیشه به صورت فعال و نیروی کار. کار کردن. از حفر چاه های فاضلاب گرفته تا چاهای ساختمانی و کارهای دیگر. که سخترین کار هست.
و کارگر شهرداری که مقیم افغانیستان باشد همیشه جایش بری خیابان هست. اگر باور نمیکنید برین بعد از ده شب سر بزنید. از نزدیگ ببیبنید . کارگران شهرداری را که چه میکند. حتی هر شب بری خیابان میخوابند.
من در منطقه پاکدشت آشنا دارم . حتی خانواده ها به صورت دست جمعی یعنی زن و مرد سر کوره خشت کار میکند . آیا بنظر شما ما بار دوش جامعه بودیم؟
حتی بچه های ما به صورت آزاد درس میخواند. اگر در مدرسه دولتی هم درس میخواند به بهانه گوناگون از ایشان پول دریافت میکند. یعنی ورودی مدرسه ابتدا با ید هر نفر 45000 هزار تومان پرداخت کند. از آن به بالا بر مبنای درجه کلاس باید پول پرداخت کرد.
البته دولت ایران برای مهاجرین یک امتیاز داده است . اون هم این هست هر کسی اگر در مدرسه آخوندی یا علمیه درس بیخواند. از اونها نه تنها پول نمیگیرد بلکی پول به صورت شهریه یعنی پاداش پرداخت میکند. خرج خواب گاه یش را میدهد و خرج خانه اش را میدهد. با صد تا امتیاز دیگر به قول خودشان مال امام . وردی درس اخوندی 100000 هزار تومان هست که دولت میدهد برای هر طلبه اش. این را در هر ماه میدهد. شما حساب کنید که چقدر طولاب در این کشور درس مخواند از هر کشور؟ و این پول بر مبنای درس اش تعین میشود. هر قدر درس بالا باشد به همان اندازه پول پرداخت میشود. این را شما ه در نظر داشته باشید . اما با بچه 6 یا 7 سال ما چی برخورد میکند؟ میگوید اگر شما کارت دارید میتونید درس بخوانید با پرداخت 45000 هزار تومان. اگر ندارید شما حقی درس خواندن را ندارید .
حتی دوستان مرا در اول مدرسه به خاطر کارت نداشتن از مدرسه برون انداختن. آیا این را شما چی مینامید؟
ما این را جزو "انسان دوستی" جمهوری اسلامی مینامیم. و اگر همین بچه در حوزه علمیه بخواد درس بخواند. یا اگر بچه آخوندی باشد . نه تنها کارت مطرح نیست، بلکه تازه کارت هم میدهد.
آیا گناه بچه چیست؟ آیا باید رفت نوکر شد؟ یا از درس ماند . آیا اینها میفهمند که زندگی چیست؟ آیا ملیت را مشناسد؟ ایا تفاوت طبقاتی را میشناسد؟ ایا اینها خونش کمرنگتر از دیگران هست؟
و هم چنین از دانشجویان عزیز و کارگران محترم و آنهایی که معنی زندگی را میفهمد و انسانهای بشر دوست
و از مجامع بین المللی و از اتحادیه های کارگری تقاصای همکاری داریم. یعنی با ما هم دردی خود را اعلان کنند.
که این رژیم ضد انسانی در این شرایط سخت مهاجرین را برون نکنند.
رژیمی که در اوایل انقلاب به قول رهبر شان که گفته بود اسلام مرز ندارد . و چونکی مردمی افغانستان
در اون زمان بیش از حد مذهبی بود. آمدن در ایران که البته شرایط جغرافیا هم یکی از دلایل اش بود .ما
مردم از این دولت یک چیز را توقع داریم . حداقل اون حرف رهبرش را پس بگیرد. بگوید ما از اونها سوا هستیم. ما به خاطر منافع خود دست به هر کار میزنیم. و این گفتگوی تمدونها ها است!
ما اینرا از دولت سوال دارم. آیا گفتگوی تمدون های شما این هست که باید ظلم کرد؟ بر طیف کارگر و مهاجر که همیشه در قلب جامعه به صورت فعال کار کردن؟ آیا آنها باید بمیرند؟

17/11/2006
از طرف جمع کارگران افغان منطقه شرق تهران

16 comments:

مرد پیر said...

افغان وتاجیک و ایرانی ما همه برادریم

تا آزادی بیتا said...

اعتراض افغان ها باید دسته جمعی باشد . انها می توانند و باید متحد بشوند. باید در دو سطح اتحاد را برقرار کرد . اتحاد کارگران افغان با یکدیگر و در مرحله بعد اتحاد آنها با کلیه کارگران.
در جامعه سرمایه داری کار کردن همانطور که باعث ثروت نمی شود هیچ حق و حقوقی ر ا هم ایجاد نمی کند .اما می تواند باعث اتحاد کارگران شود. ما همه کنار شما هستیم

Keivan (pronounce K-vaan) said...

omid varam ke moshkel shoma hal beshe. ensafan ke kargar afghani kheili zahmat mikeshe. agar ke iran yek keshvar abad bood mitoonest tamam mantaghe ro taghir bede. moteasefane enghelab 79 gand zad na tanha be iran balke be kol mantaghe. inha ensan hastand va mesl man va to hagh darand ke bimeh va mazaya va behdasht majani dashte bashand.
khaak bar sar in eshtebah tarikhi bashar ke kol donya ro dochar dard sar kard (enghelab 1979) va iran ro be virani va fesad keshid

K1

علي رضا م said...

سلام برادر
اينکه به افغانيهاي در ايران بيش از هر بيکانه اي کم لطفي ميشه امر واضحيه که علت اصليش اينه که افغانيا رو عامل اعتياد و بدبختي مردم کشورشون ميدونن اما اين درست نيست که همه رو بايه چوب بزنن!
اما انتقادي که اينجا ارد است اينستکه در مورد طلاب خارجي اون موردي رو که شما دستاويز قرار داديد خيلي آبکيه ، چون اونا موظفن بعد از مدت معين برا تبليغ برگردن کشور خودشون.

Unknown said...

Salam
I have a proposal:
Make a petition, so that we can sign it. It is really a shame. It is far from human dignity.
We can voice our protest against discriminative behaviour collectively.
Thanks

Unknown said...

Shaarm baar ma baad,

Biyayiid pishnahade leyla ra jedi begirim.bayad emza jam konim.Douste azize afghaniam,
Lotfan petition bezar.


Va man be onvane yek irani: Sharmandeh am...

Ali Farmandeh said...

سلام به شماو خوشحالم که شما ها نیز دارید دردها و مشکلاتتان را می نویسید. همیشه موفق باشید و دل سرد نشوید. در ایران به افغانیها خیلی بدی کردند و اکثرا جزو پرکارترین و در عین حال بی حقوق ترین افراد هستند. دستتان را بگرمی می http://alifarmandeh.blogspot.com/فشارم

Ali Farmandeh said...

سلام به همگی شما کوشندگان .. خوشحالم که شماها نیز حرفهای تان را می زنید. افغانها در ایران خیلی سختی کشیدند و اکثرا کوشا هستند ولی بی حقوق ترین در ایران. دستتان را بگرمی می فشارم. http://alifarmandeh.blogspot.com/

mehran_mahbobi_1917 said...

http://www.kargaran.selfip.info/لطفا با این سایت تماس بگیرید ما در حین کمپینی هستیم که از فجایع جمهوری اسلامی علیه مردم افغانستانی تبار جلو گیری کنیم . ما با همه سازمان های کارگری دنیا تماس می گیریم و همین الان باید نامه هایی سرازیر شده باشد برای اعتراض به اعمال این حکومت علیه مردم افغانستانی تبار در ایران http://www.kargaran.selfip.info/

mehran_mahbobi_1917 said...

من مهران محبوبی در امریکا سکونت می کنم و در کمیته همبستگی بین المللی کارگری حزب کمونیست کارگری ایران پهستم . ما کمپینی داریم علیه فجایع ای که جممهوری اسلامی در حین به اجرا رساندن اش علیه شهروندان افغانستانی تبار در ایران هست. ما با سازمان ها و اتحادیه های کارگری جهان تماس میگیریم و آنها را از این مسئله مطلع میکنیم و خواستار اعتراض آنها از این فجایع هستیم. همین الان باید نامه های اعتراض آمیز آنها به آدرس های مقامات جمهوری اسلامی از رئیس جمهورش گرفته تا بقیه اشان سرازیر شده باشد. ما کارگران چیزی داریم که این حیوانات انسان نما فاقد آن هستند و این کارمان هست که ما را مثل فولاد مقاوم میکند. هر چند کار سخت این مردم زحمت کش در ایران چیزی برایشان در این مال و منال دنیا عاید اشان نکرده ولی نفس انسان مقاوم و همبسته را برایشان آورده که این را همه مردم دنیا پاس خواهند داشت و برایش موجی از حمایت ها همراه خواهد داشت. با سایت کارگران آشنا شوید ما را در آنجا پیدا خواهید کرد زنده باد همبستگی کارگری جهانی زنده باد انسان زنده باد آزادی و برابری http://www.kargaran.selfip.info/

H.M said...

سلام بر دوستان افغانی عزیز ، من کاملاً به شما حق می دهم ظلم بزرگی در حق شما عزیزان جلای وطن کرده روا می دارد جمهوری اسلامی ؛ ولی دوستان عزیز افغانی من ؛ یک چیز را فراموش نکنید و آن اینکه حدود شش ملیون نفر ایرانی بخاطر ظلم و جور این حکومت خودکامه جلای وطن کرده اند و در غرب و امریکا سکونت و پناه گرفته اند که یکی از آنها خود من می باشم؛ بخاطر داشته باشید که این حکومت ظلم و جور آخوندی تمام مال و ثروت ملت ایران را برای حمایت از تروریسم بین الملی و سازمانهای تروریستی لبنان و فلسطینی از قبیل حماس ؛ حزب الله ؛ و دیگر سازمانهای تروریستی که اخیراً القاعده نیز به آن پیوسته است ؛ عزیزان من بخاطر داشته باشید که همسین حکومت ظلم و جور دو ماه پیش پس از پایان یافتن جنگ اسرائیل با لبنان سیل دلارهای ملت ایران را به لبنان فرستادند و دم در هر لبنانی شیعه دوازده هزار دلار پول نقد دادند ؛ بخاطر داشته باشید که این حکومت برای آتش افروزی در عراق و لبنان روزانه ملیونها دلار پول مردم ایران را حرام می کند . دوستان خوبم این حکومت زندگی را به کام خود ملت ایران نیز تلخ کرده است و شما از درون خانه مردم خبر ندارید ملت ایران با سیلی صورتش را سرخ نگهمیدارد و الی آهی ندارند که با ناله سودا کنند ولی در کل امیدوارم که اوضاع ایران نیز همچون افغانستان و عراق بزودی دگرگون شود و ملت ایران و میهمانانشان شما ها از شرّ این حکومت وحشی نجات یابند . خداوند پشت و پناه شما باشد

احسان الف said...

خطاب به جناب 410:
در میان این همه که نوشته ای دو تا جمله حرف حساب که ربطی به واقعیت داشته باشد هم پیدا نکردم. خلاصه بگویم که خیر نه در امریکا و نه در هیچ کشور دیگری که بویی از انسانیت و حقوق بشر برده باشند با پناهنده ها و مهاجرها چه قانونی و چه غیر قانونی به این بدی رفتار نمی کنند. محروم کردن کودکان از تحصیل با هیچ کدام از استانداردهای امروز دنیا سازگار نیست و بسیار ظالمانه است.

ttfarsi.blogspot.com

Unknown said...

من استاد دانشگاه هستم و هميشه هم با افاغنه چه به صورت دانشجو و چه به صورت بيمار رابطة حرفه اي داشتم. در قم بسياري از افاغنه را هر روز سوار بر موتورسيكلت و ماشين مي بينم. البته قاچاقچي و معتاد هم دارند. برخورد مردمي كه پيرامون من هستند خوب است. شايد مشكل شما با دولت است. خوب آنها هم كه با مشكل بيكاري مواجه شده‌اند ميگردند دنبال يكي كه تقصير را گردنش بيندازند. اما اين هم نامردمي است كه ما ايرانيان را كه اين همه دوستتان داريم آپارتايد جلوه دهيد. موفق باشي

salamensan said...

سلام به دوستانی که برای ما کامنت گذاشته اند و از ما حمایت کرده اند. متاسفانه به دلایل فنی مدتی نتوانستیم وب لاگ را تازه کنیم. ما در عین حال منتظر گزارشات ، مصاحبه ها و همکاری های شما هستیم. ما به
زودی تلاش خود را از سر خواهیم گرفت
وب لاگ سلام انسان

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

فقط تشکر