Monday, January 1, 2007

ما یک شناسنامه داریم


دوستان "جمع کارگران مقیم شرق تهران" نامه ای فرستاده اند که بسیار موثر و تکاندهنده است. من فقط سعی کردم مثل همیشه حداقل اصلاحات املایی و نگارشی انجام دهم که خواندن آن راحت باشد. اما اصل متن را که بخوانید فضای این اعتراض انسان به دنیای نابرابر ما را بیشتر حس خواهید کرد. اصل متن را هم در وبلاگ میگذارم. (مسئول وبلاگ سلام انسان)

چی باید کرد، آیا راهی وجود دارد ؟
گزارشی در باره اوضاع مهاجرین (افغانستانی الاصل) در ایران .

چند مدتی است که جمهوری اسلامی کارد (کارت شناسایی؟) دادن را آغاز کرده است.
کارد برای اونهایی میدهد که اثر انگشت داشته باشد. و سر برگ انگشت نگاری را که در تارخ 1374 صادر کرده بود و اون برگه را باید داشته باشد. و بعد از آن دو تا کارد صادر کرده است. اولیش به اسم کارد سبز بود و دوم ایش به اسمی کارد صورتی است که تا حالا در دست مردم است.
این کارد تا تارخ1386/6/1 وقت داشت. که تا حالا مردم بدون تکلیف مانده اند. البته این کارد را که برای مردم میدهند همین کارد صورتی هست. و جمهورن اسلامی برمبنای هرپرونده که کارد صادر کند 170000 تومان دریافت میکند. و مهاجرین باید این پول را به حساب شهرداری پرداخت کند.
سوال اینجاست آیا به نظرشما کارد که هیح گونه وقت نداشته باشد، به نظرشما به عنوان یک انسان، این کارد ارزش دارد؟ آیا شما اینرا چی مینامید ؟ ما این را از شما سوال داریم. آیا کشوری را مشناسید که این چینین کارد برای مهاجرین خود صادر کند؟ کاردی که هیچ گونه موقعیت اجتماعی نداشته باشد . منظورم این است که با این کارد شما نمیتوانید هیچ گونه امتیازی اجتماعی داشته باشید. به زبان ساده شما نمیتوانید حتی یک چک را نقد کنید. (چکی)که کار مکنید صاحب کارتون بابت کاریتون میدن. شما این را نمیتوانید از بانک در یافت کنید. این بود از ارزش کارد.
حالا از شرایط دریافت کردن کارد صحبت کنم. کاردی که هیچ گونه ارزش نداشته باشد. شما نگاه کنید که جمهوری اسلامی چی میکند.
زمانیکه در اردوگاه میرین در اونجا به شما هیج وقت به صورت یک انسان برخورد نمیشه. در صورتی که این قوانین را خودیشان گزاشتن برای مردم. و در اردوگاه من خودم چند بار رفتم از نزدیگ نگاه کردم. در آنجا حتی یک تابلوی راهنمای هم نمیبیند. و مردم به صورت سرگردان در آنجاه میچرخند. به جز چند تا آدرس شعبه شهرداری دیگر جیزی نیست. و مردم توی همین هوای سرد در همان جا الاف هستند. زن و بچه همه در آنجا میچرخند. حتی مردم درهمین هوای سرد تعدادی زیادی در اونجا شب را میسپارند. برای آنکه (نوبت) صف اش را ازدست ندهد. یعنی بر خیابان میخوابند. فردا که فرامیرسد کارمندان جمهوری اسلامی با باتوم دونبال این مردم راه می افتند. برای آنکه شما اینجا شلوغ کردین. کسی هست که این را سوال کند: آیا این شلوغی را شما را انداختین یا کسی دگر؟ ما این را از جمهوری اسلامی سوال داریم . بجای آنکه کار مردم را راه بیندازید، آیا باید اونها را کتک زد؟ برای چی؟ برای اینکه احترام به قوانین جمهوری اسلامی گذاشته است؟
در اردوگاه سلیمانخانی زمانیکه وارید مشیم، مسلما به یک زندان میماند. بالای چند نفر کارمند ندارد. با یک سری پلیس برای سرکوب. فقط برای مشغول کردن مردم هست . نه برای کار راه انداختن مردم. ومردم که این پول را پرداخت میکنند در اولین قدم مهری باطل را روی اش میکوبد. ما این را دزدی شخصیتی مینامیم. یا به زبان دیگردزدی دولتی که به اسم مالیات شهرداری مینامند. مالیاتی که هیچ گونه حق و حقوقی اجتماعی برایش (برای پرداخت کننده اش) در بر نگیرد . آیا شما این را چی منامید؟ آیا شما این را با یک نفر که به خاطر شکمش دزدی میکند، از عاقبت خودش خبر ندارد، دست به این کار میزند، آخر روزگارش توی زندان هست. آیا تفاوت این (دو) چیست؟
امید وارم این را خود تان جواب بدین. ما این را برای این نوشتیم که بعضی ها میگوید شما مالیات نمیدید و شما مفت میخورید. در اینجا زندگی میکنید و از امکانات استفاده میکنید. البته امکاناتی که در محیط کار هست. ما که امکانات ندیدیم. امید وارم که اونهایی این حرف را میزنند این را درک کنند.
البته ما ازین دولت هیچ گونه توقعی نداریم . به خاطر(این) که این دولت در مقابل ملت خودش مدیون هست. و در پرونده خودش سنگسار را دارد. اعدام را دارد. دست قطع کردن را دارد . و اعدام بچه 16 ساله را دارد. و سرکوب کردن کارگران خاتون آباد و شرکت واحد را دارد. و هزاران پرونده دگر.
و به امید یک دنیای بهتر،
و به امید روزی که هیج انسان به خاطر شناسنامه نداشتن اززندگی محروم نشود. و زندگی کردن حق هر انسان باشد.
البته ما یک شناسنامه داریم که به اون افتخار میکنم. آن شناسنامه کار ماست که به عنوان یک عنصرفعال در جامعه سهم داریم.
در پایان این صحبتها از مردم یک سوال داریم . امید وارم که جواب بدین. آیا به نظر شما تفاوت بین اعدام صدام حسین با (قتل) اون گروگان ژاپنی که به وسیله اسلامگرایان تندرو سربریده شد، در عراق چی بود؟
جالب اینجاست که برای هر دوتایش قرآن خوانده شد. آیا تفاوت این تروریست با اون ترورست چیست؟

نامه از طرف جمع کارگران مقیم شرق تهران



11 comments:

Anonymous said...

بسيار شرمسار و متاسفم برادر عزيز افغاني ام .خدا شاهد است خجالت مي كشم .اين چه مرزبندي احمقانه اي ست كه اينچنين گريبان آدميان را گرفته است ! مرزهايي كه هيچ انساني آنرا انتخاب نكرده است .همه ما اصالتا انسانيم و البته تصادفا ايراني يا افغاني يا اروپايي . به اميد آينده بدون تبعيض : تبيعض نژادي / مليتي / مذهبي/جنسيتي/طبقاتي/.......ميدانم روزي تو با نفس گرم جاده خواهي رفت ؛ پياده آمده بودي ؛ پياده خواهي رفت.....مرا ببخش؛ ما را ببخش برادرم.

Anonymous said...

به نظرم بين بيكاري ايرانيان و افغاني ها رابطه وجود دارد هرچند دليل اصلي نيست.
اما مشكل حضورآنان فقط اشتغال نيست، برخي ديگر از مشكلات حضورشان عبارت است از:
۱- نرخ بالاي جرم و جنايت وفساد دربين ايشان
۲- استفاده از امكانات عمومي كه از بودجه اين مملكت يا ماليات اين ملت ساخته شده است، بدون پرداخت هيچ چيز
۳- افزايش جمعيت كشور (به خصوص در شهرهايي مثل مشهد)
وبالاخره اينكه آيا همانطور كه ايرانيان از اين همسايگان در كشور خود پذيرايي مي كنند آنها هم حاضرند؟
قبول كن كه ما پس از يك خواب طولاني به فكر مسئله آمدن و ماندن افغانها داريم فكر مي كنيم. اين هرگز افتخاري براي يك حكومت نيست كه بيشترين تعداد پناهنده را داشته باشد، به خصوص اگر مردم خودش در مضيقه باشند. مردم يك جامعه حق دارند بي آنكه خشونتي نشان دهند ورود بيگانگان را به جامعه اي كه خود ساخته اند كنترل كنند. اگر حساسيت ما كم است شايد به اين دليل است كه سهم چنداني در ساختن تمدن فعليمان نداشته ايم و همه از سر چاه نفت خورده ايم.
اما آیا هیچ کجای دنیا مهاجرین خارجی را به همین شکلی که دوستان افغانی ما به ایران آمده اند می پذیرند…ما نیاز به قوانین مهاجرت سفت و سخت تری نداریم؟
به دلیل عدم وجود قوانین مناسب مهاجرت و جنگ خانمانسوز در افغانستان این خیل عظیم مهاجر افغانی باعث دردسر های فراوان و اسیبهای جدی شده اند.
همان طور که در اروپا و آمریکا هست، حضورشان مشکلات زیادی دارد. از جمله از دلایل بیکاری هست، پایین آمدن درآمد سرانه افراد پایین جامعه است، … که همه این ها در کشور های پیشرفته هم هست، اعتراض هم می کنند. سرمایه دار طرفدار کارگر ارزان است و به طور مستقیم درگیر با مشکلاتی که به وجود می آورند ندارد. قشر پاین است که هزینه این مساله را می دهد.
رفتارشان نادرست است، قبول. ولی انکار اینکه حضورشان مشکلات زیادی هم ایجاد می کند هم غیر عقلانی است. در آمریکا هم مکزیکی ها و در اروپای غربی هم مردم اروپای شرقی همین مسائل را ایجاد می کنند. و عکس العمل اجتماعی، حتی در سطح رسانه های بزرگ هم در آنها هم وجود دارد. اگر می خواهید بگویید کارگر بهتری از ایرانی ها هستند، قبول. ولی این دلیل برای قبول آنها از طرف جامعه به هیچ وجه کافی نیست.
اظهار نظر در مورد حضور جمع چند ميليوني افغان در كشور ما چه ربطي به نژاد پرستي دارد؟ بهتر است بدانيد من حتي در دانشگاه شريف دوستاني افغان داشته ام كه از نظر اخلاقي بسيارهم خوب بوده اند.
۲- هر وقت دنيا شد دهكده جهاني و براي رفتن از كشوري به كشور ديگر نيازي به ويزا نبود افغان ها هم بدون هيچ محدوديتي تشريف بياورند، ما هم مي رويم هرجا بخواهيم
۳- دوستاني كه افغانستان را به دليل تاريخي بخشي جدا شده از خاك ايران مي دانند و دلسوزشان شده اند بدانند اولا افغان ها خودشان را كشوري مستقل مي دانند. ثانيا: اگر با منطق ايشان بخواهيم نگاه كنيم، نيمي از آسيا و بخشهايي از شمال آفريقا هم زماني خاك ايران بوده چرا به فكر آنها نيستيد؟ وآيا آنها هم شمارا راه مي دهند؟ به سفارت برخي از اين كشورها برويد تا ببينيد يك ايراني چه ذليلانه براي گرفتن ويزا التماس مي كند.
۴- از نوشته اكثر كساني كه با احساسات فراوان حمايت از حضور افغان ها را كرده اند، مشخص است كه از ايشان فقط به عنوان كارگر (براي امور ساختماني، گلكاري، كار منزل) استفاده كرده اند و چون از كار زياد و دستمزد كم راضي بوده اند، منافع ملت را به منافع شخصي ترجيح مي دهند
۵- آمار جرم و جنايت در بين افغان ها را مراجع رسمي منتشر كرده اند و به اين معني نيست كه ايراني ها جرم و جنايت نمي كنند بلكه نشان مي دهد متوسط جرم و جنايت آنها بيشتر است.
۶- بنا به آمار رسمي حدود ۲ ميليون و آمار غير رسمي حدود ۳.۵ ميليون افغاني در كشور حضور دارند. مي دانيد اين ها چه تعداد خانه را در اين مملكت اشغال مي كنند؟ جالب است بدانيد من خودم آپارتماني دارم در مشهد كه مستاجري افغاني در آن زندگي مي كند، از او راضي هم هستم ولي وقتي راجع به حضور افغانها در ايران اظهار نظر مي كنم نسبت به منافع كلي جامعه فكر مي كنم.
اگر از ايرانيها هم ماليات نگيرند، اگر جوان ايراني مجبور نباشد ۲ سال سربازي برود (كه حداقل ۲۴ ماه ضرب در حقوق يك ماه به ضررش است)، … آنوقت جوان ايراني هم حاضر مي شد با نرخ ارزانتر از افغاني كاركند.
اما از تاریخی که افغانها برای تصاحب نان و آب ایرانیها تا عمق خاک ایران آمدندو اصفهان پایتخت صفوی را محاصره کردندو مردم بیچاره آنجا از بی آب و غذایی به موش و گربه خوردن افتادند هنوز سیصد سال نمی گذرد.آنچه مسلم است افغانستان در حال حاضر در تصرف آمریکائیهاست.!!!بنابر این بی ضابطه برخورد کردن با مسئله به این مهمی می تواند باعث تکرار تاریخ شود. یادتان باشد این سیاست است که مارا جلو میبرد.نه احساسات. هر اتفاقی می تواند بیفتد که همه کشورهای برادر همسایه یکهو باهم پدر کشتگی پیدا کنند. مگر قبلا این اتفاق نیفتاده است؟ باید بدونیم در صورت بروز یک جنگ بین ایران و همسایگانش شهروندان آن کشورها در کشور ما ؛ملیت وآب و خاک خود را به ایران عزیز ترجیح می دهند. همانطور که ما ایران عزیزمان را.
اگر دقت کنید متوجه می شوید که افغان ها در ایران مهاجر نیستند، پناهنده موقت هستند.
حرفی که من زدم این بود که در کنار منافعی که برای بعضی از انسان ها حضور افغان ها ایجاد کرده، برای عده ی به نظر شخصی من زیادی هم مشکل ایجاد کرده است. اینکه فقط قسمت پر لیوان را آن هم با دید خواص نگاه می کنید درست نیست. این درست نیست که هر جا به نفع ما بود، مفاهیم اخلاقی را پیش بکشیم و انسان دوستی کنیم و هر جا نبود …
من نمی گم که با افغان ها غیر انسانی بر خورد کنیم، ولی می گم که خیلی هستند افرادی که به خاطر حظور افغان ها در ایران ضرر دیده اند. کالا ارزان برای کسی هست که در آمد هم دارد. وقتی در آمد ندارد کالای ارزان فقط به درد همان سرمایه داری می خورد که سود هم می کند.
از اینکه حکومت این مساله و مسائل بسیار دیگر را به عنوان ابزار سیاسی استفاده می کند، راضی نیستم، ولی این دلیل نمی شود هر کاری که می کند را از ریشه نفی کنیم. هستند عده ای که از ایرانیان که از حضور افغان ها راضی نیستند، سود و منفعت ندارند، دلیل پناهندگی موقت آنها هم به ظاهر پایان یافته است. خوب، حق دارند بگویند که می خواهیم بروند کشور خودشان. شما فکر می کنید که چرا اروپایی ها به این کارگران ارزان که می خواهند مهاجرت کنند اجازه نمی دهند؟ آیا رفتار غیر انسانی می کنند؟ یا حضور کارگر ارزان به نفع شان نیست؟ یک مقدار ابژکتیو تر به مساله نگاه کنید. هر کشور منابعی دارد، وضعیت و امکاناتی دارد. چند نفر از ایرانیانی که به خارج می روند کمتر از همکاران خارجی خود کار می کنند؟ فکر می کنم واضح است که بسیاری حاضرند دوبرابر کاری که در ایران می کنند را در اروپا یا آمریکا انجام دهند و از امکانات آنها که همین طور مفت هم بدست نیامده استفاده کنند.
تنها حرف من این است که حضور افغان ها مشکلاتی ایجاد می کند. این حرف ها هم که زمانی جزو ایران بودند، چرا با فلسطینی ها بهتر برخورد می شود، … هم فقط منحرف کردن بحث است. (در مورد فلسطین، روشن است که مشکل آنها هنوز حل نشده، و هر چقدر هم که بخواهند به سرزمین خود برگردند، باز هم فعلا نمی توانند، …)
وقتی یک پناهنده به کشوری میاد، با شرط این میاد که وقتی مشکلی که باعث شده پناهنده بشه، رفع بشه برگرده. اینکه مهاجر رو کشوری قبول می کنه، عملا داره یک کار فوق العاده انجام می ده که هیچ لزومی نداره که انجام بده. اگه فقط مساله کارگر بود، مثل آلمان که یک زمانی کمبود نیروی کار داشت، درخواست از کشورهایی مثل ترکیه که بهش نیروی کار بفرستند، بهشون هم به عنوان مهاجر نگاه می کنه، تعدادشون هم کم نیستند. با این وجود باز تو کشور آلمان عکس العمل هایی هست، تازه بعد از چند نسل که اونجا بودند.
این مساله مهاجر غیر قانونی فقط مختص ما نیست. همین چند روزه بی بی سی رو نگاه کن در مورد پذیرش رومانی و بلغارستان به اتحادیه اروپا. همچنین بحث عضویت آینده ترکیه. همین چند هفته پیش وقتی دولت آمریکا لایحه ای برای دادن مهاجرت قانونی به مهاجران غیر قانونی مکزیکی ارائه کرد، ببین چی شد. یک برنامه لری کینگ تو سی ان ان به این مساله اختصاص داشت. قبول، شاید این مشکل اصلی بازار کار ایران نیست. ولی قسمتی از مشکل هست. خیلی مشکلات دیگه. اگر این مشکلات نبود، برای من جای سوال هست که چرا این همه مردم کشور های پیشرفته نسبت به این مساله عکس العمل نشون می دن. خیلی از افراد می گند که یکی از دلایل اصلی رد شدن قانون اساسی اروپا در فرانسه همین مساله مهاجرت و نیروی کار و ترس از کاهش رفاه بود. مشکلات دیگه هم داریم، ولی چون مشکلات دیگه هست، به این معنی نیست که این اصلا مشکل نیست. یک فرد افغانی وقتی می اومده ایران وضعیت رو می دونسته، بر اساس منافع خودش اومده، و بر اساس اینکه در ایران موندن به نفعش بوده در ایران این مدت رو مونده. همون طور که گفتم یک سری منافع هم برای عده داشته در ایران. قبول. الان هم که شرایط تغییر کرده، با بر اساس منافع خودش تصمیم می گیره که بمونه یا بره. یک ایرانی هم بر همین اساس تصمیم می گیره. من فکر نمی کنم تعداد بسیار اندکی از افغانی ها به خاطر عشق به میهن که شما می گی ایران می دونن به اینجا اومد، یا انگیزه ی اخلاقی داشتند وقتی می اومدند. به فکر خودشون بودند. وقت اومدن هم می دونستند موقته. بقیه حرف ها معنی نداره. یکی که نیازمنده میاد چند روز خونه تو می مونه، فردا مشکل رفع می شه. حالا چون خونه رو دوست داره و یه مدت توش مونده و فکر می کنه خونه ی خودشه، قبول می کنی تا اخر عمرش یا هر وقتی که بخواد بمونه؟ گیرم که تو کارهای خونه هم کمی کمک کرده.
تفاوت بین مهاجرت و اقامت موقت به عنوان پناهنده رو فکر می کنم متوجه نشدی. افغان ها مهاجر نیستند، پناهنده اند.
” به هر صورتی و با هر کلکی که اومده باشند فرقی نمی کنه. اگر خلافی نکردند چرا باید باهاشون چنین برخوردی بشه.”
همین که غیر قانونی بیان یا بعد اتمام پناهندگی غیر قانونی در ایران حضور دارند خلافه، نیست؟
افغان هاانسان هستند. مثل ما. از نظر ذات انسانی هیچ فرقی ندارند. قبول. ولی به خاطر اینکه مثلا من انسانم، حق دارم بگم که خونه تو ماله منه، چون منم انسانم؟ بحثی که می کنی شبیه اینه. این مثال قشنگی نیست، ولی احساس می کنم مثل آدم هایی رفتار می کنی که از اینکه گربه های خیابون گرسنه هستند شروع می کنند به حمایت از حقوق حیوانات و یادشون میره که بچه همسایه کنارشون گرسنه است.
مساله روستای و شهری هم باز با این موضوع فرق می کنه. باز داری مساله رو منحرف می کنی. از نظر قانون کشور هیچ محدودیتی برای اینکه روستایی در روستا بمونه نیست، با شهری فرقی نداره. ولی یک پناهنده از نظر قانونی و حقوقی با یک تبعه وضعیت متفاوتی داره.
من باز فکر می کنم مشکل اصلی بحث ما اینه که شما افغان ها رو به اشتباه مهاجر حساب می کنی، نه پناهنده موقت. اگه این نکته روشن بشه و تعریف و حقوق و وظایف پناهنده رو بدونی، این مساله حل می شه.
چرا من ایرانی باید وجود زردپوستهایی را که تنها افتخارشان از تبار چنگیز بودن است به همراه اینهمه جرم و جنایت و تجاوز تحمل کنم؟ ملت ایران باید تاوان جنگ و آوارگی اینها را بپردازد؟ نیم ملیون هزاره در تهران یعنی گرفتن نیم ملیون فرصت شغلی از ایرانی های بیکار این وحوش نه فقط در ایران، در افغانستان هم بیگانه و متجاوز هستند.
حق تابعیت ایرانی که بتزاگی در مجلس اسلامی تصویب شد هم یک دشنه ی خائنانه ی دیگر بر پیکر این ملت است. “افاغنه ای که مادران ایرانی دارند” کدام مادران ایرانی؟ یک زن نجیب ترجیح می دهد بمیرد تا با یک هزاره ازدواج کند.
بحث ما سر کسانی است که باتعداد دو و نیم میلیون نفر با شرط زندگی دراردوگاه مهاجران به ایران آمدند اگر اینها هم مثل آمریکا گزینش شده به ایران آمده بودندو از کلی فیلتر رد شده بودند من هم قبول داشتم که تابعیت ایرانی بدهند
افغانی با شناسنامه ایرانی جعلی زمین و ماشین می خرد ولی بعلت حضور غیر قانونی در ایران سربازی نمی رود مالیات نمی دهد افغانی فامیل قاچاقچی خودش را لو نمی دهد افغانی که می داند اگر در افغانستان بود یک صدم درآمد توی ایران را نداشت اگر خوب کار نکند چکار کند ؟
همین الآن موبایل ماهواره ای و3G توی افغانستان است و کلی پیشرفت کرده پس چه احتیاجی به ما دارند حالا اگر هم می خواهند بمانند باید در اردوگاه پناهندگان زندگی کنند نه اینکه شناسنامه جعلی بگیرند و دختران ما با ادعای ایرانی بودن ازداج کنند بعد ببرند افغانستان
دوست عزیز برخورد مغرضانه ای با جماعت افغان که بصورت غیر قانونی در ایران زندگی می کنند ندارم ولی وقتی شاهد قتل..سرقت..تجاوز..و غیره از سوی گروهی از این جماعت هستی دیگر نرخ پایین دستمزد و بهره وری بالای ایشان نسبت به نیروی کار بومی به هیچ نمی ارزد. متاسفانه شرایط زندگی مناسبی برای جماعت افغان ساکن ایران وجود ندارد ولی مسئولیت این شرایط سخت نتیجه انتخاب ایشان برای اقامت غیرقانونی بوده و قطعا چنین اقامتی نه تنها در ایران بلکه در هر کشوری مشکلات خاص خود را به همراه دارد. فرزندان بدون شناسنامه از مادران ایرانی و پدران افغانی..خیل عظیم متکدیان افغانی در سطح شهر که عموما” از اعضای یک خانواده پر جمعیت هستند و اعمال مجرمانه برخی از این گروه از عوارض ورود بی رویه این جماعت به شمار می رود. کاش دولت ایران شرایطی فراهم آورد تا درصد اقامت غیرقانونی این مردمان و تبعات آن از چهره جامعه ما زدوده شود تا از این پس شاهد برخورد ها و قضاوتهای ناعادلانه نباشیم.
ما نگران وضعیت شیعیان هستیم تعداد شیعیان به نحو بسیار نگران کننده ای در حال کاهش است بخاطر مسایل کنترل جمعیت در حالی اهل سنت به فتوای علمای خود کنترل جمعیت را حرام می دانند و کمترین تعداد بچه اشان هفت هشت تا بچه است عملا شیعیان در بسیاری مناطق مرزی اقلیت شده اند امنیت ملی با این وضعیت در خطر قرار گرفته است
شما از کجا فهمیده اید کارگر ماهر افغانی هم داریم ؟ کارگر ماهر به چه کسی میگویندکسی که سواد و خواندن و نوشتن ندارد ۵۰ پنجاه سال هم کار کند کارگر ساده است مثل تقریبا تمام کارگران افغانی لذاکارگر ماهر افغانی نداریم اگر کسی نگران جوان معتادش است نگران وضعیت اخلاقی جامعه است به قول مقاله شما جزو آن گروه فاقد آموزش و مهارت طبقه بندی می شود که مخالفت نژاد برستانه دارد ؟ نسل شیعه دارد منقرض می شود کنترل جمعیت در مناطق سنی نشین معنا ندارد برو کردستان برو سیستان بلوچستان برو هر جایی که سنی است به فتوای علمایشان دارند تعداد زیادی بچه تولید می کنند افغانی ها که ۷۵ هفتاد و پنج درصدشان سنی هستند با تعداد انبوه بچه هم اضافه دارند می شوندمجلس هم تصویب کرده به بچه هایشان تابعیت ایرانی داده شوندو خود افغانی ها در ایران بمانند چطور تا همین چند لحظه پیش ما اضافه نیروی کار داشتیم بهره وری نیروی کار کم بود تعداد کارگران استخدامی بیش از حد نیاز بود نیاز به کوچک سازی دولت بود می گفتید خصوصی سازی باعث کوچک شدن و بهره وری بالاتر می شود و کارگر خلاصه زیادداشتیم حالا چی شد گفتید کارگر افغانی تازه لازم است یک پشت و بام و دو هوا ؟ بالاخره کارگر استخدامی زیاد داریم و باید خصوصی سازی کردو کوچک سازی دولت یا نه؟
واقعیت این است که دو تا سه میلیون پناهنده آن هم از یک کشور رقم بسیار بالایی است بویژه برای کشور فقیری چون ایران که خودش هزار و یک مشکل دارد. بیشتر نظراتی که در اینجا نوشته شده نه بر اساس واقع بینی که بر اساس خاطرات خوب یا بد از افغانها درج شده است. وجود تعداد زیادی پناهنده بدون حساب و کتاب تنها پایه های اقتصاد و امنیت کشور را تضعیف می کند چه این پناهنده ها افغانی باشند و چه اروپایی. راه حل اساسی کمک ایران به ثبات افغانستان و برنامه ریزی برای بازگرداندن آوارگان به کشورشان است. وقتی از بین دو تا سه و نیم میلیون افغانی حاضر در ایران تنها ۶۰۰۰ نفر شناسنامه کار دارند باید دریافت که چه میزان کارهای قاچاق، غیرقانونی و ضد امنیت اجتماعی انجام می گیرد.
میدونی آخه جریان چیه….هر چی افغانی تحصیل کرده و ثروتمند بود به کانادا و آمریکا رفتند و اونهایی که به ایران اومدند اکثرا مردم از طبقات پایین تر افغان بودند که خب بعضا جنایاتی هم مرتکب شدند که خاطره بدی بر جا گذاشته..
در مورد چهره ظاهری افغانها هم ظاهرا فقط ۲۰ درصدشون چشم بادومی هستند که اکثر مهاجرین به ایران از این دسته هستند ایرانیها که در سالهای سیاه آن جنگ کمر شکن و با وجود میلیون ها جنگزده صمیمانه میلیون ها افغان را پذیزفتند، قوت لایموتشان را با آنان تقسیم کردند و حاضر نشدند زیر تهدیدات شدید شوروی بر سر افعانستان معامله کنند. حاجی، موشک هایی که بعنوان هدایای شوروی۲ سال آخر جنگ تهران را به خاک و خون کشید تنها بخش کوچکی از بهای ایرانیان در دفاع از مردم افغان بود.
ایرانیان که اندکی پس از پایان جنگ با عراق ملیون ها آواره عراقی و تاجیک را هم پذیرفتند و به اینها اضافه کن حمایت بی حد و حصر و همه جانبه از فلسطین لبنان سوریه بوسنی کشمیر چچن. ….
فراموش کردن وضعیت وحشتناک مردم
… راستی یادم رفت عملکرد مردم ایران در پذیرفتن میلیون ها مهاجر و کمک به دهها کشور با وجود فلاکت مردم ایران
کسی را نپدیرفتیم … از ما کسی سئوال نکرده … یهو یه سری افغانی و عراقی و … هلفتی اومدن ایران !!!! همه مردم هم شاکی بودن … اصلا کلمه افغانی نوعی فحش محسوب میشد. که تو مدرسه بچه ها بهم میگفتن .
کارفرما برای این که پول بیمه و... ندهد کارگر افغان را بر ایرانی ترجیح می‌دهد و کارگر ایرانی را استخدام نمی‌کند، همین. حتی یکی از دلایل طرح بازگرداندن داوطلبانه افغانان هم همین بوده است
اگر در تهران بودید و صفحه حوداث روزنامه‌ها را ورق می‌زدید این را دیگر حداقل نمی‌گفتید. نمونه‌هایی از آن
: http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1249421
هفت تبعه افغان اتهام تجاوز به دختر ايرانى را پذيرفتند:
http://www.sharghnewspaper.com/840606/html/city.htm#s287295
اعتراف شكارچي افغاني زنان به قتل 3 زن در تهران:
http://www.roozna.com/Negaresh_Site/Fullstory/?Id=24007
نتايج جديد در پرونده 3 برادر افغاني قاتل: http://www.roozna.com/Negaresh_Site/Fullstory/?Id=23599
http://64.233.161.104/search?q=cache:vcIx2mvfOeAJ:www.aftab.ir/articles/social/psychopathology/c4c1139331248p1.php

Anonymous said...

...

reza-bahador.blogfa.com

Anonymous said...

سلام
این احمق که دومین کامنت را نوشته بیشعور اصلا از ترکیب مذهبی ونزادی افغانها وتاریخشان خبر ندارد
این بابا هرجا که از افغانی صحبت شده سروکلش پیدا شده نمیدونم افغانی چه بلایی سرش اورده
که همیشه این کامنت مزخرف خودش را همیشه بدون هیچ تغییری کپی و پیست میکند.
بگو دشمن خونی افغانی هستم دیگه این همه داستان برای چیست؟
جنگ شیعه و سنی راه ننداز رفیق.
اولا اگه شما ادم مذهبی هستید و برای شیعیان دلسوزی
میکنید باید بدانید که این به اصطلاح نزاد زردی که شما میگویید این مردم تقریبا همه شیعه هستند.
(در ضمن انسانیت به اسلام و مسیحیت یا دین نیست)
شما گفتی که افغانها به عنوان مهاجر نیامدند درست است ما را به عنوان برده های ارزانقیمت برای کار اوردید.حالا که به سلامتی روی پای خود ایستاده اید و دیگر نیازی به ما ندارید باید ایران را ترک کنیم.
بعد ادعای ام القرای اسلام را دارید
و ولی امر مسلمین.
چه جالب
بعد مشینید و امریکا و نمی دونم اسراییل رو میگویید چنانند و چنینند.

بلاهایی را که شما بر سر این مردم اوردید از جنایت های امریکا واسراییل بد تر بوده.
بروید یکسر به اردوگاههایی که مردم بدبخت افغانی را نگهداری میکنند تا بعد از ایران خارج کنند ببینید از گوانمتانامو بدتر است.اگر روز حسابی بود که به همه این جنایتها رسیدگی میشود در دادگاه عدل الهی.
از هر افغانی که بپرسی حتما یک خاطره بد خودش یا یکی از نزدیکانش دارد از زندگی در ایران.
شما یک مقایسه ای بکنید وضعیت مهاجرین افغانی را با یک کشور دیگر ببین به چه نتیجه ای میرسی
...

Anonymous said...

شما فقط ببین مهاجرین در همین کشورهایی که شما استکبار میخوانید انهارا چه وضعیتی دارند.
وضعیت ما را هم ببینید .
یک ذره رجوع کنید به وجدانتان.

Anonymous said...

هر چه که خواستید تهمت زدید به ما مردم بدبخت افغانستانی دستتون درد نکنه
شما که خوبید خدا همینطور خوب هم نگهتان بدارد!
اگه وجود ما برای اقتصاد شما ضرر دارد مضرات ان را بگویید دیگر چرا ان همه توهین و تهمت؟یک جنایتکار یک نفر را که کشت باید همه ملت را جنایتکار بدانید؟

Anonymous said...

دینمان یکیست مذهبمان یکیست زبانمان یکیست فرهنگمان یکیست تاریخ گذشته مان یکیست
فقط این مرزهای لعنتی که انگلیس برایمان کشیده چیز دیگریست .

Anonymous said...

برای نجات انسان. و انسانیت باید متشكل شویم
پیش به سوی ٨مارس سرخ
نه به نا برابری
زنده باد انسان

Anonymous said...

اگر شما هم با ثبت کردن سایت يا وبلاگتان در سايت ساماندهی موافق نيستيد، و می‌خواهيد که لوگی اعتراضی را در وبلاگتون داشته باشید، کافيه که کد زير رو کپی کنيد و اون رو در بخش تنظیمات وبلاگ، قسمت "اسکریپتها و کدهای اختصاصی کاربر برای درج در وبلاگ"بزارید:

نمونه را در وبلاگ خودم، سمت راست بالا ببینید...

Anonymous said...

جشن بزرگ برف و بازی با حضور پرشور مردم برگزار شد!
امروز جمعه ۲۹ دی ماه ۱۳۸۵٬ به دعوت جمعی از فعالین کودک در سنندج٬ جشن بزرگ برف و بازی با حضور مردم برگزار شد. در این مراسم که با حضور هزاران نفر از مردم سنندج برگزار شد٬ مردم و به خصوص کودکان و نوجوانان و جوانان به بازی و شادی پرداخته و لحظات شادی را به ارمغان آوردند. در ادامه این مراسم٬ صدیق کریمی از فعالین حقوق کودک در سنندج٬ قطعنامه تهیه شده توسط فراخوان دهندگان این مراسم را قرائت کرد.

تصاویر:

Anonymous said...

در مورد کامنت دوم
این سومین سایت افغانی هست که میبینم
اینفرد اومد و نظر خودش رو کپی پیست کرده
فکر کنم این فرد کلاً یک سادیسمی و نژاد پرست کامل است
در گوگل سرچ میکند دنبال وبلاگهای افغانی و بعدش این نوشتهای تعفن آمیز خودش رو پست میکنه
فقط میخوام بگم خاک بر سرت که به عنوان یک ایرانی داری ابروی مردم کشورت رو میبری...